Trwa budowa największego węzła przesiadkowego w Polsce – nowego dworca Warszawa Zachodnia Fot. Artur Lewandowski / PKP PLK S.A.

Trwa budowa największego węzła przesiadkowego w Polsce – nowego dworca Warszawa Zachodnia

FILMY
REKLAMA

Postępują prace przy przebudowie dworca Warszawa Zachodnia. Będzie największym węzłem przesiadkowym w Polsce. Modernizacja Dworca Zachodniego w Warszawie miała się zakończyć jesienią 2023 roku. Niestety, rozbudowa ma opóźnienie i to spore.

Pierwotnym terminem zakończenia tej wielkiej inwestycji był... IV kwartał 2021 r. Przypomnijmy, we wrześniu 2023 r. PKP PLK podpisało dwa aneksy z wykonawcą (firmą Budimex), które zwiększają jego wynagrodzenie i przesuwają terminy. Nowy termin zakończenia prac przy Dworcu Zachodnim to 28 grudnia 2024 r., ale wszystkie perony dla pasażerów będą dostępne od czerwca 2024 r. Oznacza to, że od czerwcowej zmiany rozkładu podróżni będą już korzystać ze wszystkich zmodernizowanych peronów, a w pozostałej części dworca prace będą trwały nadal.

Zwiększenie kwoty wynagrodzenia dla wykonawcy przebudowy Warszawy Zachodniej wynika ze znacznego wzrostu kosztów budowy, który jest konsekwencją inwazji Rosji na Ukrainę oraz sankcji nałożonych na Rosję.

Wartość kontraktu wzrosła z 1,942 mld zł netto do 2,111 mld zł netto (2,597 mld zł brutto).

REKLAMA

Warszawa Zachodnia zmienia się i zapewni większą dostępność oraz oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowywane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, około 36 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

Fot. Artur Lewandowski / PKP PLK S.A.
Fot. Artur Lewandowski / PKP PLK S.A.

Nowa Warszawa Zachodnia będzie zintegrowanym węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje TAXI i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów. Pełną funkcjonalność uzyska po ukończeniu modernizacji linii średnicowej.

Za projekt architektoniczny Nowej Warszawy Zachodniej odpowiada znane polskie biuro architektoniczne DWAA Architekci.

DWAA Architekci
DWAA Architekci

Warszawa Zachodnia to strategiczna pod względem ruchu pasażerskiego stacja kolejowa w Polsce, z której codziennie korzysta około 60 tysięcy osób, a liczba ta będzie się sukcesywnie zwiększać i według najnowszych prognoz ma osiągnąć poziom nawet 120 tysięcy do 2030 roku.

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Krzysztof Korab
Kiedy będzie wreszcie dostępny dojazd z południa do centrum Warszawy? bo na czas remontu nie da się dojechać do Centrum.
REKLAMA